تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

موضوع تحقیق :((زندگی روستایی[5]))

موضوع تحقیق :((زندگی روستایی[5]))

 

برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

 


مطالعات درباره اماکن روستایی

 

    مطالعات اجتماعی درباره اماکن روستایی و ضوابط تفکیک شهر و روستا

    سروکین و زیمرمان هشت گروه از متغیرهایی را که جهت تفکیک روستا از شهر در نظر گرفتند این گونه تشریح کردند: اشتغال، محیط، اندازه جامعه، تراکم جمعیت، تجانس جمعیت، تمایز اجتماعی، تحرک و سیستم های اثرات متقابل.

    ذیلاً خصوصیات روستایی « rural » هر متغیر توصیف میگردد:

    1.اشتغال: اماکن روستایی شامل درصد بالایی از کارگران و خانواده*های آنها می*شود که مستقیماً با زمین به منظور زراعت و فعالیت*های جنگلی سروکار دارند. با این وجود قبل از آنکه فرایند روستا*گرایی آغاز شود چنین اماکنی صنعتگران و کارگران سرویس*های محلی اساسی را نیز در بر می*گرفت.

    (ruralization : روستاگرایی فرایندی است که طی آن تعداد سکنه نواحی روستایی دور افتاده نسبت به گذشته کمتر شده است و بیشترشان کارگران کشاورزی هستند، در صورتی که در گذشته این نواحی دارای جمعیت بیشتری بودند و تعداد صنعتگران و کارگران خدمات با کشاورزان و کارگران کشاورزی برابر بود).

    2. محیط : محیط جغرافیایی نواحی روستایی بیشتر دست*پرورد? طبیعت است تا ساخته دست بشر؛ همراه با چشم*اندازی بیشتر مرکب از مزارع و جنگل*ها تا عمارات، کارخانجات و خیابان*ها.

    3. انداز? جامعه: اماکن روستایی معمولاً کوچکتر از شهر*ها هستند.

    4. تراکم جمعیت: جمعیت*های نسبی در نواحی روستایی پایین*تر از شهر*ها است.

    5. تجانس جمعیت: از لحاظ خصوصیات اجتماعی، جمعیت جوامع روستایی در مقایسه با جمعیت شهری متجانس*تر است.

    6. تمایز اجتماعی: تمایز و طبقه*بندی اجتماعی، در شهر بیشتر به چشم می*خورد تا در روستا و اختلافات طبقاتی در روستا کمتر محسوس است.

    7. تحرک : تحرک هم به مفهوم فضایی و هم اجتماعی، در روستا دارای شدت کمتری است تا درشهر.

    8. سیستم اثرات متقابل: روابط متقابل در جامعه روستایی در حول پنج فعالیت زیر دور می*زند:

    خویشاوندی، زندگی اقتصادی، سیاست، فعالیت*های مذهبی یا سنتی و تفریحات سالم. درجات روستایی- شهری

    بعضی از دانشمندان اجتماعی درجات مختلفی از روستایی بودن یا شهری بودن را در محل*های بخصوصی تمیز داده و چنین محل*ها یا جوامعی را در امتداد یک مقیاس درجه*بندی شده بین دو قطب که ممکن است «روستایی خالص» و «شهری خالص» نامیده شوند قرار داده*اند. اسمیت T.L.smithدلایل این*گونه ترتیب و طبقه*بندی را چنین توجیه کرده است: «روستایی و شهری به خودی خود و به طور خالص وجود ندارند، بلکه خصوصیات اصلی هر یک ممکن است به داخل خصوصیات اصلی دیگری سایه بیندازد و یا با آن درآمیزد. به جای ترکیب یافتن از دو طبقه متقابلاً منحصر به فرد روستایی و شهری به نظر می*رسد که کل جامعه شبیه طیفی باشد که در آن دورافتاده*ترین زیر روستاهای پشت جنگلی به طور نامحسوسی به داخل روش زندگی روستایی و سپس به تدریج به داخل تمام درجات روستایی و زیر شهری تا به داخل شهری*ترین روش زندگی و فوق شهری سایه زده و با آن درمی*آمیزد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد