تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

موضوع تحقیق :((زندگی روستایی[4]))

موضوع تحقیق :((زندگی روستایی[4]))

 

برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

وضع مسکن در روستا

 

    نگرش کلی

    واحدهای مسکونی خانواده*های سنتی روستایی از یک سو تحت تاثیر اقلیم و شرایط محیط طبیعی است و از سوی دیگر با الگوی معیشت خانواده*ها ارتباط دارد. بطور عمده خانواده*های روستایی در ساختن مسکن از امکانات محیط پیرامون خود و مواد و مصالحی که طبیعت در اختیار آنان قرار می*دهد، استفاده می*کنند.

 

    وضع مسکن در روستاهای مختلف ایران

    وضع مسکن در روستاهای جنگلی

    روستائیان ساکن دهکده*های جنگلی در ساختن خانه*ها بیشتر چوب بکار می*برند، دیوارها ، کف و سقف اتاق چوبی است، حتی پوشش بسیاری از واحدهای مسکونی مناطق جنگلی از قطعه*های تخته بطول 80 تا 90 و عرض 30 تا 40 و قطر 4 سانتیمتر به نام (Lat) تهیه می*شود که در پشت بام به شکل خاصی آنها را روی هم سوار می*کنند. در گیلان - بویژه ناحیه*های جنگلی - استخوان بندی خانه*های سنتی از جنس چوب و پوشش بام*ها از مواد گیاهی (گالی) است.

    وضع مسکن در روستاهای کوهستانی

    در روستاهای مناطق کوهستانی سنگ و گل مصالح عمده ساختمان*های سنتی را تشکیل می*دهد. در دشت*های مرکزی و سرزمین*های حاشیه کویر ، خانه*ها خشت و گلی و با دیوارهای ضخیم ساخته می*شود و اغلب به صورت سقف گنبدی (ضربی) یا گهواره*ای است تا گرمای محیط به درون اتاق نفوذ نکند. بر بالای بام بعضی خانه*ها بادگیرهایی جهت تهویه هوا *ایجاد شده است.

    وضع مسکن در مناطق نیمه خشک

    در منطق نیمه خشک *ایران گاه ساختمانهای بلندی با حجم زیاد دیده می*شود که در وسط کف آن حوض بزرگی وجود دارد. *این نوع بناها که به حوض خانه معروف است هوای خنکی دارد و تابستان*ها برای حفظ بدن از گرمای طاقت فرسای محیط مورد استفاده خانواده قرار می*گیرد. در اورازان دهکده*ای از طالقان واحدهای مسکونی قدیمی *عمدتا گلی است، پوشش سقف خانه*ها تیرچوبی و کاه گلی است و دیوارها تا کمر از سنگ و باقی با گل چینه است. در خانه*های نوساز آجر و بعضا تیرآهن هم به کار رفته است. ویژگی اساسی مساکن روستایی ویژگی اساسی مساکن روستایی اختلاط فضای کار تولیدی و فضای مسکونی است.

 

    مسکن*های روستایی برخلاف مسکن*های شهری تنها محل سکونت و استراحت خانواده نیست، بلکه به اقتضای نوع کارکرد اقتصادی خانواده ، مرکز نگاهداری و پرورش دام و طیور ، تولید فراورده*های دامی* ، محل کارگاه صنایع دستی و نیز نگاهداری وسایل تولید و محصولات کشاورزی است. تقسیمات داخلی ساختمانها تا حد زیادی متاثر از نحوه معیشت خانواده*ها ست. مثلا در روستاهای شمال *ایران زیر پوشش ساختمان فضای خالی به نام بام وجود دارد که روستائیان از آن به عنوان انبار جهت نگهداری لوازم زندگی ، وسایل تولید و محصولات تولیدی بویژه شالی (شلتوک) استفاده می*کنند.

 

    به علت بارندگی شدید و مداوم و رطوبت زیاد هوا ، خشک کردن شالی در فضای باز دشوار است و بام خانه برای نگهداری شالی محل مناسبی است و خانواده*های روستایی معمولا شالی*ها را در بام خانه انبار می*کنند، تا هم از باران محفوظ بماند و هم در اثر حرارت اتاق که غالبا دارای بخاری یا اجاقی است که در آن به منظور گرم نگهداشتن اتاق در موقع ضروری و پخت و پز آتش می*افروزند به تدریج خشک می*شود و نمی*پوسد. همچنین در بام برخی طویله*ها ، کاه ، علوفه و خوراک دام*ها و چهارپایان را نگهداری می*کنند و در برخی از خانه*های قدیمی* زیر اتاق نشیمن طویله*ای وجود دارد که دام*ها و چهارپایان به هنگام زمستان در آنجا نگاهداری می*شوند تا از سرما محفوظ بمانند. در گذشته به علت وجود نا امنی*هایی که در روستاها وجود داشت، با نگاهداری دام*ها و چهارپایان در *این محل از دستبرد محفوظ می*ماندند.

 

    شرایط تغییر و دگرگونی در وضع مساکن روستایی

    در سال*های اخیر تغییرات و دگرگونی*های زیادی در وضع مسکن*های روستایی پدید آمده است. بر اثر بهبود نسبی وضع اقتصادی خانواده*ها در نتیجه افزایش قیمت محصولات کشاورزی و نیز به دست آوردن در آمدهای غیر کشاورزی ، کم و بیش نوسازی در روستا آغاز گردید و گروه*های زیاد از خانواده*های روستایی در واحدهای مسکونی خود تغییراتی *ایجاد کرده*اند.

 

    بعد از انقلاب بر اثر توجه روستایی به وضع سکونت خود ، کمبود مسکن چه از نظر کیفی و چه از لحاظ کمی *در روستا احساس شد و خانواده*های روستایی به احداث خانه*های جدید اقدام کرده*اند. وجود خانه*های نوساز آجری با پوشش ورقه*های آهن سفید ، آسفالت یا موزائیک در کنار اتاق*های گلی و جگن پوش و کاهگلی و نیز حداث خانه*های ویلایی به سبک خانه*های شهری نمونه*ای از *این تغییرات است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد