موضوع تحقیق :(( صنایع دستی استان خراسان شمالی))
برای مشاهده به ادامه مطلب بروید
مروری بررشته های صنایع دستی خراسان شمالی
گلیم بافی :
سفره کردی :
جاجیم و پلاس :
پشتی ترکمن:
یکی دیگر از دست بافته های زیبا که توسط زنان ترکمن بافته می شود پشتی های ترکمنی است و شامل دوقسمت:
1-پلاس 2- پرزدار می باشد .
چاروق
به استناد لغت نامه دهخدا کلمه ای ترکی است وبه نوعی کفش اطلاق می شود که
از پوست تهیه شده باشد وآن را با ریسمانهای ضخیم وبلندی بپای بندند .
این پاپوش سنتی استان خراسان شمالی از زمانهای بسیار دور مورد استفاده قرار می گرفته است
جوراب بافی:
کلاه کرکی:
نمد مالی:
نگارگری ( مینیاتور ) :
معرق چوب:.
البسه محلی:
لباس کردی از بخشهای مختلفی به شرح ذیل تشکیل شده است:
1. شلیته: دامنی است بلند از جنس مخمل که تا زانو رسیده و با رنگهای متنوع حاشیه دوزی شده است.
2. گراس: پیراهنی بلند بوده کع پائین آن چین دار می باشد.
3. جلیقه: از جنس مخمل بوده و داری رنگ یکنواخت با شلیته می باشد و روی آن سکه دوزی می شود.
4. یاشار: روسری بلند از جنس حریر می باشد.
5. سربند: دستمال یزدی است که جهت محکم نگه داشتن یاشار روی آن بسته می شود.
6-گار: گوشواره ای بلند است که به دو طرف عرقچین متصل و روی سر قرار می گیرد و روی ان یاشار و سربند
بسته می شود.
7-جوراب سفید
8- چاروق
لباس ترکمن:
البسه محلی ترکمن در دو بخش زنان و مردان:
در بخش مردان:
1- دون یا معروف به قرمز دون :
لباس محلی مردان ترکمن بوده، جنس آن ابریشم قرمز تیره و
با راه راه مشکی بوده و یارنگ شتری و نوع سوزن دوزی آن قیطان دوزی بوده که
با عرض 2 سانت و به رنگ مشکی و قرمز در کناره ها و سرآستین لباس دوخته می
شود
2- اچمک:
. این نوع لباس را مردان در فصل پاییز و زمستان می پوشند.
در بخش لباسهای زنان ترکمن شاید بتوان گفت که اکثر این
لباسها خیلی شبیه به هم می باشد ولی هرکدام از آنها دارای شکلها، طرحها،
نقشها و کاربردهای خاص خود را دارد.
1- چاوک: این نوع لباس بسیار شبیه مانتوهای امروزی است
4- سوزن دوزی با عرض 4 الی 5 سانت در حاشیه ها و سرآستین از تفاوت های اساسی آن می باشد
3- چلپی: زیباترین لباس سوزن دوزی ترکمن که در نوع خود
بسیار زیبا بوده و از تنوع و ظرافت خاصی برخوردار می باشد. این لباس از
جنس ابریشم و تماماً سوزن دوزی بوده بطوریکه یک قسمت از آن خالی نمی باشد و
با ریشه های سفیددر وسط آن بر سر کلاه یا سر می اندازند وآستینهای آن با
یک نوار سوزن دوزی شده در پشت به هم متصل می باشند. این لباس را در مراسم
ازدواج به عروس می پوشانند
4- یلک: تنها لباسی است که معمولاً با زیورآلات و سکه تزئین می نمایند و بر سرمی اندازند
5- یالق: با ریشه های بسیار زیبا وحاشیه های تزئین شده ، بر روی کلاهی که در سر قراردارد پیچیده می شود .
- دارائی زیباترین لباس ترکمن که نشان از اصیل بودن
آنها دارد و پوشش یک زن را بصورت کامل بیان می نماید است .جنس آن از
ابریشم درجه یک بوده و کلیه مراحل آن بصورت دستی انجام می شود و با ریشه
های بزرگتر از بالق تزئین و بر سر و روی کلاه می گذارند.
رودوزی های سنتی
رودوزی سنتی هنر آراستن پارچه های ساده با بهره گیری از نخهای الوان و با کمک سوزن و قلاب است.
رودوزی های سنتی یکی از گسترده ترین شاخه های هنرهای
سنتی است و در خراسان شمالی نیز با توجه به تنوع قومیتها از جمله کرمانج و
ترکمن این هنر از جایگاه مناسبی برخوردار است، به طوریکه زنان ترکمن بر
حاشیه پیراهن، شلوار، سرآستین، کلاه و کمربند لباسهای محلی سوزندوزیهایی را
با نخهای گلابتون و ابریشم و در نقشهای مختلف انجام می دهند.زنان هنرمند
کرد نیز سوزندوزیهای ظریفی را بر سر آستین،پائین لباس و دور یقه انجام می
دهند. از انواع دوخت های این استان گلدوزی روی پوستین ، روی چاروق ملیله
دوزی و منگوله بافی ، یراق دوزی و ابریشم دوزی،زنجیره دوزی ، و از جمله
دوختهای کردی این منطقه ، سنبله دوزی ،زری دوزی و نوار دوزی را می توان نام
برد.
زیور آلات سنتی:
زیور آلات مکمل لباسهای سنتی و بومی بوده و معرف
آداب،رسوم،عادات و سنن و فرهنگ مردم این استان می باشد.آنچنان که در مراسم
عروسی و جشن و شادمانی اسب عروس نیز با زیور آلات خاص تزئین می شده
است.هنرمندان ترکمن خراسان شمالی با استفاده از طلا ، نقره، قلع، فیروزه،
یشم، عقیق، مهره ها و نگینهای شیشه ای رنگی . با ابزاری چون سندان، چکش،
سمباده، سوهان،انبردست ، سیم چین و مته و ... و با ذوق و مهارت خاصی ، ضمن
حفظ ویژگیها و اصالتهای منطقه به خلق این آثار هنر مشغولند.
ساخت سازهای سنتی :
از آنجا که موسیقی به عنوان یکی از ارکان مراسم، جشنها
و آئینهای مختلف در فرهنگ بومی ، مذهبی و ملی این سرزمین و این استان
جایگاه ویژه ای داشته، ساخت سازهای سنتی همواره از مراتب خاصی برخوردار
بوده و حضور هنر مندان کمال گرا و مبتکر در ساخت سازهای ایرانی به خوبی
مشهود است.از سازهای بومی و رایج در این استان می توان به سازهای دو تار ،
سه تار،دهل و سرنا،دایره، کمانچه و قشمه اشاره نمود.
لازم به توضیح است که سازهای دو تار(با یازده تا
چهارده پرده)، سه تار و کمانچه جزو سازهای زهی و قشمه و سرنا نیز جزو
سازهای بادی محسوب می شوند. ساز قشمه جزو سازهای اصیل این استان بوده که
دارای هفت بند در بالا و یک بند در زیر می باشند و بدنه نی آن از جنس چوب
ساخته می شود.
جنس این سازها غالبا از چوب های گردو، سنجد، توت و
افرا بوده و در ساخت ملزومات آنها نیز از موادی چون استخوان و شاخ قوچ
استفاده می گردد.
رنگرزی سنتی:
بواسطه وجود شرایط اقلیمی مساعد و وجود بافت گیاهی
متنوع در منطقه و همچنین رونق دامداری در آن این هنر- صنعت در این استان از
پیشینه بسیاری برخوردار است.
در بخش رنگینه های گیاهی ، گیاهانی چون روناس،گل
بابونه،برگ انگور،برگ درخت توت، پوست انار، زعفران ، پوست پیاز و ...
کاربرد داشته و در بخش رنگینه های حیوانی نیز ، قرمز دانه بهترین ماده
رنگزای می باشد .
منبت چوب:
منبت کاری به مفهوم رویاندن می باشد و علت استفاده از
این نام طرحهای گیاهی بوده که بر روی چوب کنده کاری می شده است. در استان
خراسان شمالی، با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و تنوع بافت گیاهی و امکان
تهیه انواع چوب در این استان بخصوص در دهکده روئین در شهرستان اسفراین وجود
داشته و کارگاههای منبت کاری در منطقه اسفراین مشغول فعالیت می باشند .
تذهیب و تشعیر:
تذهیب به معنای زراندود کردن و طلا کاری با نقوش الهام
گرفته از طبیعت،ولی کاملا تجریدی،منظم و هندسی است که با خطوط مشکی و آب
طلا تزئین شده و با رنگهایی چون شنگرف،لاجورد،سفید آب زنگار و زعفران تکمیل
می گردد.تشعیر نیز از شعر به معنای "مو" گرفته شده است. در این هنر قلم
گیری با نازکی و ظرافت یک مو انجام می شود و با نقوش گیاهی و جانوری همراه
است و معمولا درحاشه نسخه های خطی ، کتابها و تابلوهای نگارگری استفاده می
شود.